Cara Mudah Buka Akaun SSPN Di BSN untuk Pelaburan Bijak.

Cara Mudah Buka Akaun SSPN Di BSN untuk Pelaburan Bijak.

Menjimatkan wang semasa belajar adalah satu perkara yang penting bagi setiap pelajar. Oleh itu, Pelan Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) ditubuhkan untuk membantu pelajar menyimpan wang dengan lebih bijak. SSPN boleh didapati di Bank Simpanan Nasional (BSN) dan terbuka kepada semua individu yang ingin melabur untuk pendidikan mereka.

Untuk membuka akaun SSPN di BSN, anda hanya perlu hadir ke cawangan BSN terdekat dengan membawa dokumen-dokumen yang diperlukan seperti kad pengenalan, bukti alamat dan maklumat akaun bank. Proses tersebut sangat mudah dan boleh diselesaikan dalam masa yang singkat.

Kelebihan membuka akaun SSPN di BSN termasuklah kadar dividen yang menarik dan fleksibiliti dalam membuat deposit. Anda juga boleh melihat baki akaun SSPN anda secara dalam talian melalui laman web BSN.

Jangan biarkan peluang untuk menjimatkan wang untuk pendidikan anda terlepas begitu sahaja. Segera buka akaun SSPN di BSN bagi melabur dengan bijak. Dengan begitu, anda dapat memberikan perbelanjaan pendidikan yang terbaik bagi masa depan anda nanti.

Cara Membuka Akaun Sspn Di Bsn
"Cara Membuka Akaun Sspn Di Bsn" ~ bbaz

Apakah SSPN dan Apa Kelebihannya?

Logo

Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) adalah satu skema pendidikan bersumber dari tajaan kerajaan Malaysia untuk menampung dana pelaburan bagi membiayai kos pendidikan kanak-kanak di Malaysia. SSPN dimulakan pada 1990 dan kini pengurusan SSPN Profil dilaksanakan oleh PNB Permodalan Nasional Berhad.

Salah satu kelebihan SSPN adalah ia membantu ibu bapa merancang dan menguruskan kewangan dengan lebih berhemat bagi tujuan pendidikan anak-anak mereka. Selain itu, SSPN juga memberi ganjaran atau hadiah bonus khas kepada pemegang-pemegang akaun SSPN sekiranya syarat tertentu terpenuhi.

Keperluan Untuk Membuka Akaun SSPN

Untuk membuka akaun SSPN, pembuka akaun hendaklah memenuhi beberapa syarat seperti memiliki nombor kad pengenalan, hanya untuk warganegara Malaysia atau pemegang Kad Permastautin Tetap (PR) dan usianya tidak melebihi 30 tahun ketika membuka akaun pertama.

Pembuka akaun perlu menyediakan salinan kad pengenalan, salinan buku akaun bank dan jumlah deposit minimum sebanyak RM20.00. Sedangkan pelajar yang ingin membuka akaun SSPN perlu mengemukakan maklumat berkaitan seperti nama, tarikh lahir, nombor kad pengenalan, alamat dan sebagainya.

Cara Mudah Buka Akaun SSPN Di BSN

Logo

Pembukaan akaun SSPN dapat dilakukan secara manual di Pusat Khidmat Pelanggan SSPN di seluruh negara atau melalui perbankan online dengan kaedah Seamless. Pembukaan akaun SSPN melalui sistem Seamless ini amat mudah dan selamat kerana ia dilaksanakan oleh Bank Simpanan Nasional (BSN).

Bagi pembuka akaun SSPN boleh melakukannya pada bila-bila masa, tidak terhad kepada waktu bank sahaja. Ini sempurna bagi ibu bapa atau pelajar yang sibuk dengan pelbagai urusan harian.

Cara Daftar Melalui Portal

Portal

Masuk ke Portal SSPN BSN - https://sspn-i.bsn.my/login

Ketik ID pengguna dan kata laluan Anda. Jika Anda belum mempunyai akaun, klik butang 'Pendaftaran baru' pada bahagian kiri skrin.

Kemudian anda perlu mengisi borang pendaftaran dengan maklumat peribadi pembuka akaun seperti nama, kad pengenalan, tarikh lahir dan sebagainya. Masukkan bayaran deposit minimum yang diperlukan dan menyimpan maklumat.

Sekiranya akaun telah disahkan, Pembuka akaun akan menerima e-mel pengesahan melalui e-mel yang didaftarkan.

Cara Mendaftar Melalui CDM (Cash Deposit Machine)

CDM

Pembuka akaun boleh juga mendaftar secara manual sehingga menggunakan mesin deposit tunai yang dikenali sebagai Cash Deposit Machine (CDM).

Sila cuba ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Pilih bahasa mengikut pilihan Anda.
  2. Pilih simpanan SSPN dalam senarai pilihan di mesin CDM BSN.
  3. Isikan nombor kad pengenalan dan ikut arahan mesin.
  4. Masukkan jumlah wang deposit minimum RM20.00 dan mesin akan keluarkan resit sebagai bukti.

Padanan Akaun SSPN

Berikut ialah maklumat dan perbandingan tentang SSDN-i dan SSPN:

Perbandingan

Ulasan

Selain kemudahan dan keringanan kaedah pembukaan akaun SSPN PJPK BSN terbaru, SSPN-i merupakan salah satu pilihan yang bijak bagi ibu bapa atau mahasiswa masa kini yang menguruskan keperluan kewangan mereka. SSPN adalah jalan untuk memastikan anak-anak kita mendapat pendidikan terbaik dalam pada masa akan datang.

Adalah penting untuk memilih satu cara yang mudah dan selamat bagi membuka akaun SSPN kerana ia melibatkan kos pendidikan untuk masa depan anak-anak kita. Walau apapun cara yang digunakan, selesaikan urusan membuka akaun SSPN secepat mungkin bagi kesejahteraan keluarga kita dan masa depan anak-anak kita.

Cara Mudah Buka Akaun SSPN Di BSN untuk Pelaburan Bijak.

Terima kasih kerana membaca artikel ini mengenai Cara Mudah Buka Akaun SSPN di BSN untuk Pelaburan Bijak. Kami berharap bahawa maklumat yang diberikan dapat membantu anda dalam mempelajari lebih lanjut mengenai cara memulakan pelaburan SSPN di BSN dengan mudah.

Ia adalah penting bagi semua ibu bapa dan penjaga untuk memulakan pelaburan SSPN bagi masa depan anak-anak mereka, dan cara termudah adalah melalui BSN. Dalam artikel ini, kami telah menyediakan panduan step-by-step bagi membantu anda membuka akaun SSPN di BSN dengan mudah.

Buang masa tidak lagi dan teruskan untuk melabur dalam pendidikan anak-anak anda. Anda pasti tidak menyesal apabila mereka mendapat galakan dari pelaburan anda. Untuk maklumat lanjut mengenai pelaburan bijak di BSN SSPN ataupun mencari pertanyaan yang berkaitan, sila lawati laman web rasmi BSN hari ini!

Banyak orang ingin tahu cara mudah membuka akaun SSPN di BSN untuk pelaburan bijak. Berikut adalah beberapa pertanyaan yang sering diajukan beserta jawabannya:

  1. Apakah syarat-syarat yang diperlukan untuk membuka akaun SSPN di BSN?

    Jawapan: Anda hanya perlu memiliki kad pengenalan dan wang tunai atau cek kosong.

  2. Bagaimana cara membuka akaun SSPN di BSN?

    Jawapan: Anda boleh melawat cawangan BSN terdekat atau mendaftar secara atas talian melalui laman web BSN.

  3. Apakah jenis akaun SSPN yang boleh dibuka di BSN?

    Jawapan: BSN menawarkan akaun SSPN-i dan SSPN-i Plus.

  4. Adakah terdapat had minimum untuk membuka akaun SSPN di BSN?

    Jawapan: Ya, had minimum untuk membuka akaun SSPN-i adalah RM20 manakala had minimum untuk SSPN-i Plus adalah RM500.

  5. Adakah terdapat faedah yang diberikan oleh SSPN-i dan SSPN-i Plus?

    Jawapan: Ya, kedua-dua akaun menawarkan kadar faedah yang kompetitif dan boleh dituntut sebagai potongan cukai.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama